str. 1 ze 2


Pokud jste se divali na moje historicky starsi stranky, pak asi uz vite, ze jsem v Enschede nebyla poprve. Nikdy by mne nenapadlo, ze v takovem malem meste lze jeste objevit neco noveho. A jak tomu uz vetsinou byva, zavedla mne na ono misto nahoda.
Jezdila jsem po okoli na kole a zahledla jsem jakysi poutac s napisem: "Paradijs- Open dag"..."Hmmm", rekla jsem si, to by asi v prekladu melo znamenat "Raj - den otevrenych dveri"...
"Co tam asi muze byt?" ale mela jsem namireno do muzea moderniho umeni, takze jsem ihned zavrhla variantu, ze bych to mela jit prozkoumat.
Budova muzea vypadala slibne ale nakonec me zklamala, protoze expozice byla jen na polovine plochy a byli tam zastoupeni vetsinou zde zcela neznami holandsti umelci.

Malem bych uz byla na "Paradijs zapomnela - nebyt toho, ze jsem se chtela podivat, zda v informacnim centru pro turisty maji stale ty pekne mapicky, ktere se svym rozmerem presne hodi do kapsy a lze je rozlozit jednou rukou, protoze jsou poskladane velice specielnim zpusobem.
Mapicky se asi libily vice lidem, takze uz nebyly. Nicmene mi tam najednou padl do oka napis "Paradijs", jez se skvel na jednom z pohledu, ktere byly na spolecnem stojanku pro vsechny pohledy zdarma. Podivala jsem se na pohled zblizka - na asi 2/3 jeho plochy se krcily ctyri miniaturni obrazky onoho mista. Z popisku ani z obrazku se nedalo moc zjistit o co vlastne jde, ale podvedome jsem citila, ze neco takoveho jsem asi jeste nevidela a rozhodla jsem se, ze to misto preci jenom pojedu prozkoumat.

Nasla jsem Paradijs pomerne snadno. Pred domem nejaky pan loupal za pomoci dlata a kladiva kuru z kusu stareho stromu, ze ktereho trcely na jedne strane koreny - dalo by se rict, ze to byl takovy delsi parez. Zvenku dum vypadal spise jako nejaky obchod ci restaurace - byla tam totiz velka sklenena vyloha. Zamkla jsem si kolo a odhodlala se vstoupit.

jedna

Na obrazku je videt pohled do haly
smerem od vchodu.

Hned za vchodovymi dvermi jsem narazila na dalsi dvere, na kterych byla cedulka s upozornenim cosi jako: "Prosim zavirejte dvere kvuli nasim ptakum". Stale jsem netusila kam vlastne jdu. Za dalsimi dvermi jsem se jiz ocitla v prostorne hale, u stolu napravo sedeli asi ctyri lide a o necem si povidali - muj prichod je vsak vyrusil a ja jsem v jejich ocich mohla cist otazku "Co tu chce? Koukala jsem se zvedave kolem sebe a vyckavala. Nakonec se od skupinky oddelil starsi sedovlasy pan a sel rovnou ke mne. Zeptal se: "Chcete si to tady prohlednout?"
"Ano. Videla jsem venku smerovku s napisem 'Open dag', tak jsem tady."
"No, to uz bylo driv, my jsme to nesundali - rikali jsme si, ze nebude vadit, kdyz nekdo prijde i pozdeji."
Cela prostora snad kdysi slouzila jako textilni hala (textilni prumysl hral v historii mistniho kraje dosti dulezitou ulohu) a ted mela novou strechu z umeleho skla a pripominala tudiz trochu sklenik.
Vzhledem k tomu, ze venku prazilo slunicko, bylo uvnitr tropicke vedro - a ja se tam prihnala na kole. Zacala jsem si chvatne odkladat svrsky - bundu, kosili, satek z krku ...muj hostitel je ode mne galantne odebiral a vesel na raminka. S usmevem se me zeptal, zda tam hodlam delat striptyz. Odpovedela jsem ze ne, ze mi je jen hrozne horko.
Podival se na me a rekl, ze vypadam na to, ze mam zizen, zda nechci neco k piti. Zdvorile jsem odmitla s tim, ze to neni nutne. On ale trval na tom, ze urcite potrebuji doplnit tekutiny a tak jsem svolila. Sklenici Fanty jsem vypila temer jednim douskem. Obcerstvila jsem se a prohlidka mohla zacit.

ohrada se zviratky

Pohled z lavky pod strechou na ohradku s kraliky, morcaty a krecky.

Zahnuli jsme kolem zdene ohradky pro kraliky, morcata a krecky doleva a zacli stoupat po tocitych schodech na drevenou lavku, ktera byla po cele delce mistnosti pod hrebenem strechy. Pan, jmenoval se Gerard, mi zacal vypravet o tom, jak to cele zacali stavet, ze puvodne byla hala v dezolatnim stavu. Pomahalo jim hodne dobrovolniku a snazili se pri stavbe vyuzit vse, co lide odhodili na ulici - recyklovat. Upozornil mne na to, ze tam tudiz mohu najit umeni i kyc. Na odpocivadle schodiste jsem zahledla porcelanove zachodove misy pouzite namisto kvetinacu.
Nahore pod strechou bylo jeste vetsi horko, nez dole u zeme. Gerard zacal otevirat stresni okna, ktera byla vsechna opatrena siti z kraliciho pletiva aby tudy nemohli uletet jejich chovanci - drobni exoticti ptaci.

pod strechou

Drevena lavka pod hrebenem strechy.

Drevena lavka pod strechou ve mne evokovala moje predstavy o Mexiku - kaktusy, kytara,... samozrejme, kdyz si odmyslite to pradlo, co je povesene na snure napravo, petrolejovou lampu a misto dreva si predstavite bezovy pisek.
Ze mam bujnou fantazii? To asi proto, ze jsem v Mexiku nikdy nebyla a vzdycky mne lakalo.
Sklep

Sklep pri pohledu zvrchu.

Nahore pod strechou, lepe receno nad vchodem a protilehlym koncem haly byly umisteny male pokojiky pro stale obyvatele Raje.
Gerard se mi pochlubil, ze jejich Bulu-Bulu maji mlade, i kdyz podle odborniku se v zajeti vubec nerozmnozuji. Bulu-Bulu jsou drobni ptackove z Afriky, velikosti zhruba vrabce, na hlavicce maji cernou chocholku. Bulu-Bulu je jmeno, ktere jim dali domorodci. Jsou plasi a pozorovat je muzete asi jen ze 3-4 metru - priblizite-li se bliz, uleti pryc. Zivi se mouchami.
Z drevene lavky jsme mohli pozorovat i jine druhy ptaku ale jazykova bariera nam neumoznila abychom si sdelili jejich oficialni jmena. Pry tam meli driv take papousky ale museli je nekomu darovat, protoze jim okusovali kvetiny.
Z prostredka drevene lavky byla videt take malicka dvirka od miniaturniho sklepa a dve mala jezirka, ktera se zleva i zprava zakusovala do podlahy v prizemi a tim zuzovala pruchod halou a clenila prostor.
Do jednoho z jezirek padal primerene veliky/maly vodopad, ktery spolu z krikem hrdlicek dotvarel charakteristickou zvukovou kulisu Raje.

Adam a Eva

Adam a Eva - obraz a zaroven
dvere od zachodu.

Z drevene lavky se nam take naskytl zajimavy pohled na zachody, ktere mely na dverich olejovymi barvami malovany obraz Adama a Evy - postavy indikovaly ktere dvere vedou na pansky a ktere na damsky zachod. Uprostred mezi postavami viselo na retizku skutecne (opravdove) splachovadlo cervene barvy. Gerard tam chtel prave pripevnit misto splachovadla drevene jablko, ktere si privezl odnekud z tichomori ale Adriaan tento napad neschvalil, takze cervene splachovadlo prislo zpatky na puvodni misto.
Nalevo nahore nad zachody je umistena obrovska nadrz na vodu, castecne kamuflovana nanosem termoizolacni peny.
zadni schodiste

Zadni cast s tocitym schodistem
porostlym mucenkou.

Ptala jsem se Gerarda zda to neni prilis prace starat se o tolik rostlin. Rikal, ze jim se zalevanim pomaha Ahmed - to byl ten, co pred domem osekaval kus stromu dlatem. Je pry nezamestnany a je rad, ze si u nich muze privydelat 200 guldenu mesicne. Navic se mu pry v Raji libi a pracuje tam s laskou a peci.
Prehlidli jsme z lavky cely Raj a zacli sestupovat po druhem, zadnim, schodisti dolu, zpatky na zem.
finska kamna

Finska kamna - vysoka az do stropu.

Jednou z dominant cele mistnosti jsou Finska kamna, ktera sahaji az pod strechu. Kolem dokola maji po svem obvodu udelane zlabky, ci jakesi "okapy", kterymi postupne pada voda do nizsich poloh. Na samem vrsku kamen je velka misa, ktera slouzi jako krmitko pro ptaky, kteri radi proso, slunecnicova seminka apod.
Napravo od kamen je samostatne postaveny komin, ze ktereho vybihaji jakesi kamenne policky, ktere jsou zaplneny ruznymi drobnymi dekorativnimi "nesmysly" - dary ulice a od pratel. Kamna pry take pouzivaji jako saunu - za nimi se skryva plosne pomerne maly ale zhruba metr a pul hluboky bazenek. Kamna pry vydrzi salat teplo asi jeste treti den po tom, co v nich vyhasl ohen.

pohled od vchodu

Pohled smerem ke vchodu -
Adriaan prave pecuje o kyticky.

V popredi u jezirka je mlady bananovnik.

S napadem postavit Raj prisel Adriaan - tmavovlasy pan s hustym plnovousem a tajemnym vyrazem v ocich. Nebyl prilis upovidany - ptal se mne odkud jsem a vypravel mi o tom, jak byl v Cechach a v Praze s holandskymi skauty, kteri ho pozvali s sebou na vylet. Byli pry dost prekvapeni, kdyz zjistili, ze nasi skauti umi rozdelat ohen pomoci dvou drivek.
O Praze se vyjadril jako o ucebnici architektonickych slohu a velmi litoval, ze jeho Raj nelezi nekde v centru Prahy - to by pry byl bohaty muz!
Gerard se mne pozdeji ptal koho mi Adriaan pripomina - pokrcila jsem rameny a rekla nesmele "jeskynniho muze?".
Gerard odmitave zavrtel hlavou a rekl: "Preci Rasputina." Musela jsem uznat, ze na tom neco je.
Nejvice mne Adriaan prekvapil kdyz jsem ho uslysela jak si zvucnym hlasem prospevuje nejakou rytmickou pisnicku a pritom se stara o svoji sklenikovou zahradu - zpival opravdu velice dobre.

9

Jezirko napravo - s malym vodopadem.

Jezirko, do ktereho padal maly umely vodopad bylo oblibenym stanovistem zelvicek. Gerard si pochvaloval, ze si chodi sedat na kus polena, ktere jim tam nedavno dal - jednim koncem je ponoril do vody, druhym oprel o breh. Obe jezirka byla pod podlahou propojena kusem odpadniho potrubi, takze bylo mozne obcas videt zelvy i zlate rybicky, jak timto spojovacim kanalem proplouvaji zleva doprava ci opacne. Ani v jezirku nechybely rostliny.
vysuta cesta pod strechou

Pohled zespodu na visutiu lavku pod stropem.

Gerard mi po prohlidce nabidl dalsi limonadu a vypravel mi o svem zivote, jak se stal fotografem a kde vsude fotil.
Aby si Raj na sebe vydelal, poradaji v jeho prostorach pro lidi z mesta vecirky. Zajemci se musi objednat predem, domluvit si podrobnosti ohledne podavaneho obcerstveni a ve stanoveny den pro ne Adriaan s Gerardem pripravi pohosteni.
Mimochodem - Gerard moc rad vari. Ukazoval mi fotografie z doby, kdy pravidelne chodil do panskeho spolku, kde se sdruzovali aktivne varici priznivci Francouzske kuchyne. Brali to velice vazne - klubovna byla zarizena jako profesionalni kuchyn ve vyhlasene restauraci a oblekali se do stejneho odevu, jako sefkuchari. (Varili s tou typickou vysokou bilou cepici na hlave.)
Gerard se mi v jedne chvili omluvil, ze musi jit neco zarizovat a nabidl mi, ze si mohu mezitim, chci-li, jit neco u nich v Raji vyfotit. Nabidku jsem samozrejme prijala.

POKRACOVANI