Bibliografie
Monography Chapter
Modelling and Simultaneous Estimation of State and Parameters of Traffic System
, ,
: Robotics, Automation and Control, p. 319-336 , Eds: Pecherková Pavla, Flídr Miroslav, Duník Jindřich
: CEZ:AV0Z10750506
: 1M0572, GA MŠk
: modelling, simultaneous estimation, traffic system
(eng): The main aim of dynamic traffic control is not to increse the capacity of whole traffic network but to increase troughput and thus to alleviatte the influence of bottlenecks. All types of dynamic traffic control strategies need information about the current traffic situation, i.e. about the actual traffic flow, such as queue lengths. Unfortunately, they are hardly measured. The queue lengths have to be estimated from available data by a suitable estimation method on the basis of proper traffic model. The main aim of this chapter is twofold. First, the focus will be directed on the design and indepth description of the traffic system model. This model whould be designed to properly describe the behaviour of a traffic flow on an arbitrarily complex micro-region. Second, the designed model will be validated and thus the methods for the model validation will be presented and applied.
(cze): Cílem dynamického dopravního řízení není přímo zvýšit fyzickou kapacitu dopravní sítě, ale zvýšit její propustnost a omezit místa, kde dochází k výraznému snížení kapacity (křižovatky, omezení, zúžení). Všechny typy dynamických dopravních řídících strategií potřebují informace o aktuální dopravní situaci, tzn. o aktuálním dopravním proudu, například jako je délka kolona, která je těžko měřitelná. Délka kolony může být odhadnuta z vhodných aktuálních dopranvích dat vhodnou odhadovací metodou na základě dopravního modelu. Cíl této kapitoly je dvojí. Za prvé, bude ukázán návrh a detailní popis dopravního modelu systému, který je založen na chování dopravního proudu v mikroregionu. Za druhé, navržený model bude validován na dopravních datech a zároveň budou popsány použité validační techniky.
: BC